در روز چقدر می توانیم عسل بخوریم

 

مصرف عسل طبیعی برای افراد سالم بزرگسال حد و مرز مشخصی ندارد. با این حال باید سعی شود در مصرف عسل تا جای ممکن حد اعتدال را رعایت کنید.


عسل طبیعی به عنوان یک ماده مفید سالها است که مورد استفاده خانواده ها قرار می گیرد. عسل تنها به عنوان یک ماده درمانی مطرح نیست؛ بلکه از عسل هم به عنوان یک ماده شفابخش برای درمان بیماری ها و هم به عنوان یک ماده خوراکی برای مصارف روزمره استفاده می شود. یکی از مهمترین دلایلی که ما انسان ها را به مصرف عسل ترغیب می کند، استفاده از این ماده بعنوان یک ماده طبیعی شیرین کننده است. اینکه بتوانیم بدون اضافه کردن مواد مضر شیمیایی به مواد غذایی آنها را شیرین کنیم، موضوع بسیار مهمی است که خود از بروز بیماری های مختلف پیشگیری به عمل می آورد.

با توجه به کاربرد فراوان عسل طبیعی در زندگی، اینکه بدانیم دقیقاً در روز چه میزان عسل طبیعی را می توانیم مصرف کنیم، موضوعی است که نباید به آن بی توجهی شود. مصرف بیش از اندازه عسل ممکن است عوارض جانبی زیادی به همراه داشته باشد. به همین علت، توصیه پزشکان این است که حتماً برای مصرف عسل باید ملاحظاتی را در نظر بگیرید تا مشکلی ایجاد نشود.

البته نباید فراموش شود که عسل بهترین جایگزین برای شکر است. در نتیجه اگر عادت دارید از شکر به میزان زیادی استفاده کنید، می توانید به همان اندازه، عسل را جایگزین کنید. با این حال رفتار درست این است که تا جای ممکن مصرف مواد قندی شیمیایی و طبیعی را محدودتر نمایید تا زندگی سالم تری داشته باشید.

در این مطلب تلاش کرده ایم تا به نکاتی در مورد میزان مجاز مصرف عسل در روز صحبت کنیم. برخی پارامترها وجود دارند که در میزان مصرف عسل مجاز روزانه اثرگذار هستند که بد نیست با آنها آشنا شوید. این نکات می تواند برای همه افرادی که قصد مصرف عسل طبیعی را دارند، مفید و کاربردی باشد.

عسل قند خون را افزایش می دهند
اولین نکته ای که باید در مورد میزان مصرف عسل در روز به آن توجه شود، این است که این ماده طبیعی هم مثل شکر می تواند میزان قند خون را افزایش دهد. پس مصرف عسل به هر میزان نمی تواند منطقی به نظر برسد. به ویژه برای انسان های امروزی که میزان تحرک کمی دارند، این محدودیت ها ضروری تر است.

در درجه اول آنچه که مشخص است میزان مصرف عسل برای بیماران دیابتی بسیار محدودتر از افرادی است که از نظر هضم قند در بدن خود مشکلی ندارند. با توجه به اینکه میزان قابل توجهی گلوکز در عسل طبیعی وجود دارد و مصرف بیش از اندازه آن ممکن است برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند مضر باشد، رعایت در مصرف عسل بسیار ضروری است.

حتی اگر از عسل های دیابتی یا عسل هایی مصرف می کنید که دارای ساکاروز پایین هستند هم باید میزان مصرف را مشخص کنید. در این زمینه می توانید با پزشک معالج مشورت نمایید. میزان مجاز عسل برای مصرف روزانه ارتباط مستقیمی با میزان مصرف دیگر قندهای طبیعی و غیر طبیعی نیز خواهد داشت. پس سعی کنید برای سلامتی خود هم که شده به این نکات ساده بیشتر توجه داشته باشید.

علاوه بر بیماران دیابتی، برخی از بیماری های زمینه ای دیگر نیز ممکن است به مصرف بیش از اندازه گلوکز حساس باشند. در نتیجه برای این بیماران نیز مصرف روزانه عسل باید محدود شود. بهتر است با توجه به نوع بیماری خود حتماً با پزشک مشورت های لازم را به عمل آورید. فرقی نمی کند که از عسل به عنوان یک ماده درمانی برای درمان بیماری استفاده کنید یا به عنوان مصرف روزانه و جایگزین شکر و قند، در هر صورت باید میزان مجاز مصرف عسل را از پزشک یا طبیب بپرسید. در این صورت می توانید بدون دغدغه و نگرانی از عسل طبیعی استفاده کنید

محدودیت مصرف عسل برای کودکان
یکی از موارد محدودیت های مصرف عسل برای ما انسان ها، میزان مجاز مصرف عسل برای کودکان است. با توجه به اینکه کودکان شرایط متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارند، باید در مصرف عسل هوشمندانه اقدام شود. همانطور که می دانید عسل برای کودکان زیر یک سال به طور کلی ممنوع است. هیچ میزان از عسل حتی به عنوان جایگزینی برای شیرین کننده های شیمیایی نیز نباید به کودکان داده شود.

برای کودکان بین یک تا دو سال نیز میزان مصرف عسل به شدت محدود در نظر گرفته می شود. بهتر است در این زمینه حتما با پزشک اطفال یا طبیب طب سنتی مشورت کنید. ممکن است برای برخی کودکان بالای 2 سال نیز عسل طبیعی حساسیت هایی را ایجاد کند. در نتیجه به ویژه برای کودکان زیر ۷ سال بهتر است مصرف عسل محدودیت های داشته باشد. این بدان معنی است که شما نمی توانید عسل طبیعی را جایگزین تمامی مواد قندی مصرفی کودک خود کنید و باید در این زمینه احتیاط های لازم را در نظر بگیرید.

میزان مصرف عسل برای بزرگسالان سالم
علاوه بر بیمارانی که قند برایشان مضر است و همینطور کودکان، دیگر افراد مجاز به مصرف عسل به اندازه معمول هستند. نمی توانیم محدودیت خاصی برای میزان مصرف عسل مشخص کنیم. علت نیز این است که عسل ها تفاوت های زیادی با هم دارند. برخی از انواع عسل تک گل ممکن است میزان قند خون را به شدت افزایش دهند و حتی مصرف اندک آن برای افراد سالم نیز مشکلاتی را ایجاد کند. در مقابل برخی از عسل های تک نیز به دلیل کمبود ساکاروز و دیگر پارامترهای موجود در این ماده، ممکن است روزانه چند ده گرم نیز مورد استفاده قرار گرفته و هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نکند.

آنچه که مشخص است شما باید حد اعتدال را در مصرف عسل طبیعی رعایت کنید. به طور کلی بهتر است برای مصرف خوراکی عسل طبیعی تا جای ممکن آن را با آب جوشیده ولرم شده مخلوط کنید و از خوردن عسل به صورت تنها آن هم به میزان زیاد پرهیز کنید. با این حال استفاده از عسل در انواع خوراکی های دیگر به ویژه به عنوان جایگزینی برای شیرین کننده های مضر شیمیایی مثل شکر تصفیه شده، نه تنها ضرر خاصی برای شما ندارد بلکه می تواند به بهبود بیماری های شما نیز کمک کند.

فراموش نکنید که عسل یک ماده پیشگیرانه است و مصرف روزانه عسل باید حتماً در رژیم غذایی شما قرار گیرد. با این کار ابتدا از بروز انواع بیماری ها در بدن خود جلوگیری کرده و ممکن است بیماری های پنهان درون بدن خود را با مصرف عسل طبیعی درمان کنید. عسل یک ماده شفابخش است؛ آن را به اعتدال و به صورت روزانه مصرف کنید.

مصرف عسل طبیعی برای افراد سالم بزرگسال حد و مرز مشخصی ندارد. با این حال باید سعی شود در مصرف عسل تا جای ممکن حد اعتدال را رعایت کنید. البته این تنها برای افراد سالم و بزرگسال قابل بیان است. کودکان محدودیت های شدیدی برای مصرف عسل طبیعی دارند. همچنین بزرگسالانی که به بیماری هایی مثل دیابت مبتلا هستند هم باید در مصرف عسل رعایت های لازم را انجام دهد.